گلوکومتر چیست؟ انواع و مزایا

گلوکومتر چیست؟

یک گلوکز متر (یا گلوکومتر) برای اندازه گیری میزان گلوکز در خون شما استفاده می شود. این یک دستگاه پزشکی قابل حمل است که خون شما را از طریق نمونه انگشتی آزمایش می کند. این کیت شامل یک متر دیجیتالی با باتری، لنتس (سوزن های کوچک)، یک دستگاه لانست که عمق انگشت را بسته به ضخامت پوست تنظیم می کند، نوارهای تست، محلول کنترل و نرم افزار ردیابی یا یک دفترچه ثبت قند خون است. نوارهای آزمایش با یک آنزیم مخصوص گلوکز آغشته می شوند که به نمونه خون واکنش نشان می دهد. با استفاده از فناوری الکتروشیمیایی، دستگاه نوار را می خواند.

بیشتر بخوانید: روپوش کلینیک زیبایی

 

گلوکز قندی است که بدن ما از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. اگر دیابت دارید، بدن شما در تنظیم گلوکز مشکل دارد . نگه داشتن سطح گلوکز در محدوده برای دیابتی ها مهم است، نه تنها به بهبود انرژی و خلق و خو کمک می کند، بلکه به پیشگیری از مشکلات جدی سلامتی مانند از دست دادن بینایی، بیماری کلیوی، اختلالات قلبی عروقی و مرگ زودرس نیز کمک می کند. یک گلوکومتر می تواند به شما در دستیابی به اهداف قند خون خود با پایبندی بهتر به دارو کمک کند .

بیشتر بخوانید: الگوی کلاه اسکراب

داشتن گلوکومتر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 یا دیابت بارداری (در دوران بارداری) مفید است. ردیابی سطح قند خون به شما کمک می کند تا اهمیت نحوه تأثیر رژیم غذایی و ورزش بر سطح گلوکز را درک کنید و همچنین به پزشک کمک می کند تا برنامه درمانی فردی شما را تنظیم کند.

انواع گلوکومتر

دو نوع گلوکز متر وجود دارد: مانیتور قند استاندارد و مداوم (CGM).

گلوکز متر استاندارد

  • این نوع برای افرادی که نیازی به آزمایشات مکرر یا تزریق انسولین ندارند مناسب است.
  • گلوکز خون فعلی را با یک نمونه انگشتی که روی نوار تست قرار داده و در دستگاه قرار می‌گیرد اندازه‌گیری می‌کند.

مانیتورهای مداوم گلوکز (CGM)

  • این نوع برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، کسانی که به کنترل شدید قند خون نیاز دارند، افرادی که پمپ انسولین دارند، کسانی که علائم هشداردهنده یا علائم قند خون پایین را تجربه نمی کنند و افرادی که مکرراً قند خونشان بالا یا پایین است، مناسب است. سطوح
  • این غیر تهاجمی است و نیازی به انگشتان ندارد.
  • با استفاده از سنسوری که روی پوست شما قرار می گیرد، قند خون را در زمان واقعی اندازه گیری می کند.بیشتر بخوانید: آستین یکبار مصرف نایلونی

فواید گلوکومتر

به طور کلی، مزایای اصلی مرتبط با گلوکز متر عبارتند از:

  • در مسیر اهداف قند خون خود بمانید
  • اجتناب از اورژانس به دلیل قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین
  • موفقیت طولانی مدت با کنترل قند خون، که منجر به عوارض کمتری مانند بیماری قلبی، کلیوی یا چشمی می شود.

اکثر افراد مبتلا به دیابت روزانه سطح قند خون خود را چک می کنند و قبل از اینکه پایش قند خون خانگی به راحتی انجام شود، این فرآیند مستلزم مراجعه مکرر به مطب یا بیمارستان بود.

گلوکومترها به راحتی خوانش گلوکز را برای کمک به افراد مبتلا به دیابت در تصمیم گیری در مورد انسولین، داروها، انتخاب های غذایی یا حتی فعالیت هایشان فراهم می کنند.

بیشتر بخوانید:  رول ملحفه روتختی بیمارستان

آنها همچنین می توانند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهند که بیماران می توانند برای ارزیابی سلامت و تصمیم گیری بالینی با تیم پزشکی خود به اشتراک بگذارند. امروزه، بسیاری از فناوری های پزشکی به گلوکومترها متصل می شوند تا به مراقبت در بین ویزیت های پزشکی کمک کنند.

 

 

نحوه استفاده از گلوکومتر

در ابتدا، استفاده از گلوکز متر ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، اما پس از کمی تمرین آسان تر می شود.

برای یک گلوکومتر استاندارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مراحل زیر را توصیه می کند:

  • مطمئن شوید که کنتور تمیز است.
  • یک نوار تست را بردارید و بلافاصله ظرف نوار را ببندید، زیرا نوارها به راحتی آسیب می بینند.
  • دستان خود را بشویید و خشک کنید و سپس به آرامی دست خود را ماساژ دهید تا جریان خون بهبود یابد.
  • از یک لانست (سوزن کوچک موجود در کیت گلوکومتر) برای خارش انگشت خود استفاده کنید. لانست داخل دستگاه لنسینگ (همچنین شامل) قرار می گیرد و در عمق ایده آل قرار می گیرد تا ضخامت پوست شما را سوراخ کند. از پایه انگشت خود فشار دهید و به آرامی مقدار کمی خون را روی نوار تست قرار دهید. همیشه هر بار از یک لانست جدید و تمیز استفاده کنید.
  • نوار را داخل متر قرار دهید. پس از چند ثانیه، قرائت شما ظاهر می شود که معمولاً به صورت میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم گلوکز در دسی لیتر خون) بیان می شود.بیشتر بخوانید: تولیدی لباس یکبار مصرف بیمارستانی
  • نتایج خود را در دفترچه گزارش یا در نرم افزار متر ثبت کنید. در مورد هر چیزی که ممکن است خواندن را از محدوده هدف شما خارج کرده باشد، یادداشت اضافه کنید، مانند غذایی که اخیراً خورده‌اید یا هر فعالیتی.
  • لانست و نوار را به درستی دور بیندازید.

در همین حال، برای استفاده از CGM، یک سیم حسگر درست زیر پوست وارد می شود و با یک چسب چسبنده در جای خود نگه داشته می شود. یک فرستنده به سنسور متصل می شود و خوانش قند خون شما را در اختیار گیرنده قرار می دهد(در بسیاری از موارد می تواند گوشی هوشمند شما باشد).

بسته به CGM شما، ممکن است همچنان نیاز باشد دستگاه را با آزمایش قند خون با یک گلوکومتر استاندارد بررسی کنید. اگر به CGM علاقه مند هستید، پزشک و دفترچه راهنمای CGM می توانند جزئیات بیشتری در مورد استفاده، هشدارها، اقدامات احتیاطی، عوارض جانبی و موارد دیگر در اختیار شما قرار دهند.

نحوه خواندن گلوکومتر

هنگامی که سطح گلوکز خون خود را می دانید، باید بدانید که آیا این عدد در محدوده طبیعی شما قرار دارد یا خیر .

ADA محدوده های هدف زیر را برای بزرگسالان غیر باردار مبتلا به دیابت توصیه می کند. با این حال، مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد توصیه های او برای برنامه درمانی فردی خود صحبت کنید، زیرا اهداف گلوکز خون بر اساس سن، مدت زمان دیابت و سایر شرایطی که ممکن است داشته باشید متفاوت است.

ویژگی هایی که هنگام خرید بهترین گلوکومتر برای شما باید در نظر بگیرید

هنگام خرید گلوکومتر فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود، از جمله:

  • راحتی در استفاده: سرعت دریافت نتایج، اندازه متر و دفعات آزمایش مورد نیاز را در نظر بگیرید، اگرچه تعداد دفعاتی که در روز باید قند خون خود را چک کنید می تواند به نوع دیابت شما و میزان کنترل سطح گلوکز شما بستگی داشته باشد. . سایر عواملی که می توانند بر سهولت استفاده تأثیر بگذارند عبارتند از الزامات کالیبراسیون، توانایی سنج برای آزمایش در مکان های جایگزین، مانند ساعد یا کف دست، و سازگاری با برنامه ها برای ردیابی و نظارت آسان.بیشتر بخوانید: گان جراحی رنگی
  • دقت: نه گلوکومترهای استاندارد و نه CGMها به اندازه یک آزمایش آزمایشگاهی دقیق نیستند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) موظف است که در 95٪ مواقع، نتایج گلوکومتر در 15٪ نتایج آزمایشگاهی باشد. قبل از خرید به دنبال “تأیید FDA” در بسته کیت گلوکومتر باشید.
  • قیمت: بدون بیمه، گلوکز متر استاندارد می تواند از 10 دلار تا بیش از 100 دلار متغیر باشد، اما حتماً هزینه نوارهای آزمایش را نیز در نظر بگیرید. در همین حال، CGM ها اغلب صدها دلار هستند. این قیمت‌ها شامل هزینه‌های ماهانه نمی‌شود، که برای CGM‌ها بسیار بالاتر از گلوکز متر استاندارد است.
  • پوشش بیمه: بیمه معمولاً برای افراد مبتلا به دیابت هزینه گلوکومترهای استاندارد را پرداخت می کند.
  • ذخیره و بازیابی اطلاعات: این معیار می‌تواند شامل ویژگی‌هایی مانند سازگاری دستگاه با بلوتوث، نحوه نمایش قرائت‌ها، دسترسی پزشک، اینکه آیا می‌توانید قرائت‌های خود را دانلود کنید و نوع داده‌های تاریخی که متر ارائه می‌دهد، باشد.