بررسی سطح قند خون

دانستن سطح قند خون به شما در مدیریت دیابت کمک می کند و خطر ابتلا به عوارض جدی را در حال حاضر و در آینده کاهش می دهد.

سطح قند خون چقدر است؟

سطح قند خون شما که به عنوان سطح گلوکز خون نیز شناخته می شود، اندازه گیری است که نشان می دهد چقدر گلوکز در خون شما وجود دارد. گلوکز قندی است که از غذا و نوشیدنی دریافت می کنید. سطح قند خون شما در طول روز بالا و پایین می‌رود و برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، این تغییرات بزرگ‌تر است و بیشتر از افرادی که دیابت ندارند اتفاق می‌افتد.

آیا می توانم قند خون خود را چک کنم؟

شما می‌توانید با انجام آزمایش ضربه انگشت ، یا با استفاده از یک مانیتور الکترونیکی قند خون به نام  فلش مانیتور قند خون یا CGM، سطح قند خون را بررسی کنید  . شما می توانید این کار را چندین بار در روز انجام دهید به شما کمک می کند تا در طول زندگی خود مراقب سطح خود باشید و به شما کمک کند بفهمید چه بخورید و چه مقدار دارو مصرف کنید. محدوده هدف ایده آل خود را پیدا کنید .

همه افراد مبتلا به دیابت نیازی به بررسی سطح خود به این شکل ندارند. اگر از داروهای دیابت خاصی استفاده می کنید، باید این کار را انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که آیا این شما هستید، همیشه باتیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید، آنها به شما توصیه می کنند که آیا خودتان آنها را چک کنید یا نه.

و همچنین چیزی به نام HbA1c وجود دارد  که یک آزمایش خون برای اندازه گیری میانگین سطح قند خون شما در سه ماه گذشته است. همه افراد مبتلا به دیابت حق دریافت این چک را دارند.

سطح بالای قند خون خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش می دهد. به هر حال دیابت خود را مدیریت می کنید، از سطح قند خون خود مطلع باشید.

 

 

چرا سطح قند خون را آزمایش کنیم؟

اگر داروی خاصی مانند انسولین یا سولفونیل اوره مصرف می کنید، بررسی قند خون بخش مهمی از زندگی با دیابت است. این می تواند به شما کمک کند زمانی که نیاز به مصرف داروی بیشتری دارید، زمانی که نیاز به خوردن چیزی دارید یا زمانی که می خواهید بلند شوید و بیشتر حرکت کنید، تمرین کنید.

بررسی‌های روتین می‌تواند به شما کمک کند بدانید چه زمانی ممکن است شروع به کاهش بیش از حد (به نام هایپو ) یا خیلی زیاد (به نام هایپر) کنید. این راهی برای شناخت بدن شما و نحوه عملکرد آن است. این می تواند به شما و تیم مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا الگوها را نیز شناسایی کنید. آیا نتایج خود را یادداشت می کنید؟ ممکن است آن را مفید بیابید.

اما مهمتر از همه، این به شما کمک می کند تا سالم بمانید و از عوارض جدی دیابت در حال حاضر و در آینده جلوگیری کنید. منظور ما از عوارض، مشکلات جدی در جاهایی مانند پا و چشم است. این به این دلیل اتفاق می افتد که قند بیش از حد در خون به رگ های خونی شما آسیب می رساند و جریان خون در بدن را سخت تر می کند. این می تواند منجر به مشکلات بسیار جدی مانند از دست دادن بینایی و نیاز به قطع عضو شود.

هرچه سطح قند خون شما بالاتر باشد و مدت طولانی تری بالا باشد، بیشتر در معرض خطر هستید.

چگونه سطح قند خون خود را بررسی کنیم

نیش زدن انگشت

به این ترتیب متوجه می شوید که سطح قند خون شما در آن لحظه چقدر است. این یک عکس فوری است.

تیم مراقبت های بهداشتی به شما نشان می دهد که چگونه آزمایش را انجام دهید و مهم است که نحوه انجام آن را به درستی به شما آموزش داده شود در غیر این صورت ممکن است نتایج اشتباهی دریافت کنید.

برای برخی از افراد، آزمایش خراش دادن انگشت مشکلی نیست و به سرعت بخشی از روال عادی آنها می شود. برای دیگران، این می تواند یک تجربه استرس زا باشد، و این کاملا قابل درک است. دانستن تمام حقایق و صحبت با افراد دیگر می تواند کمک کننده باشد با خط راهنمای ما تماس بگیرید یا در انجمن آنلاین ما با افراد مبتلا به دیابت چت کنید . آنها نیز از آن عبور کرده اند و نگرانی های شما را درک خواهند کرد.

ویدیوی ما را تماشا کنید و مراحل ساده ما را در مورد چگونگی آزمایش قند خون به روش صحیح و ایمن دنبال کنید.

اگر فرزندتان دیابت دارد و شما در حال بررسی سطح قند خون او هستید، اطلاعات بیشتری برای شما داریم .

برای انجام آزمایش به این موارد نیاز دارید:

  • یک دستگاه آزمایش خون
  • یک دستگاه نیش انگشت
  • چند نوار تست
  • لانست (سوزن بسیار کوتاه و ظریف)
  • یک سطل تیز، بنابراین می توانید سوزن ها را با خیال راحت دور بیندازید.

اگر یکی از این موارد را از دست دادید، با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

 

 

دستگاه اندازه گیری آزمایش خون

کنتورهای جدید همیشه به بازار می آیند، بنابراین انتخاب یک متر مناسب می تواند مشکل باشد. بهتر است از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد متری که مناسب شماست راهنمایی بخواهید.

اگر مشکلات بینایی دارید، ممکن است نتوانید از چند متر استفاده کنید تا تیم مراقبت های بهداشتی شما جایگزین هایی را پیشنهاد کند.

برخی از افراد می توانند متر را با نسخه دریافت کنند. اما اگر بخواهید متر خود را بخرید، ممکن است برای نوارهای آزمایشی که استفاده می کند نسخه ای دریافت نکنید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود چت کنید.

نوارهای تست

نوارهای تست معمولاً در دسته های 50 تایی عرضه می شوند و باید با نوع متری که انتخاب کرده اید کار کنند.

اما حدود یک نفر از هر چهار نفر در بریتانیا پزشک عمومی داشته اند که از تجویز نوارهای آزمایش خودداری کرده است. ما فکر می‌کنیم که این غیرقابل قبول است، بنابراین برای همه تلاش می‌کنیم تا به نوارهای آزمایش با نسخه دسترسی داشته باشند.

اگر این اتفاق برای شما افتاد، آن را با پزشک عمومی خود ادامه دهید. اگر کار نکرد، با گروه راه اندازی بالینی محلی خود تماس بگیرید (CCG محلی شما، NHS Trust را در منطقه شما مدیریت می کند).

اگر تصمیم به خرید نوارها از خارج از بریتانیا یا آنلاین دارید، باید بررسی کنید که آنها مطابق با مشخصات بریتانیا تنظیم شده باشند.

دستگاه ها و لنتس های انگشتی

دستگاه های خراش انگشتی پوست را با سوزن سوراخ می کنند تا بتوان یک قطره خون برای آزمایش برداشت. سوزن را لانست می نامند.

می‌توانید دستگاه را طوری تنظیم کنید که میزان فاصله آن تا پوست را تغییر دهید. این به ضخامت پوست بستگی دارد.

لانست ها در اندازه ها و ضخامت های مختلف (یا گیج) هستند. لانست با گیج بالاتر نازک‌تر است، بنابراین معمولاً درد کمتری دارد، اما ممکن است همیشه خون کافی به شما ندهد.

شما فقط یک بار می توانید از لانست استفاده کنید وگرنه آنها صاف می شوند و استفاده از آنها دردناک است.